Strategisk design og Corporate Identity

Hvor skal din virksomhed være om 5 år? Hvilken identitet kræver det? Hvad skal dine folk tro på? Hvorfor skal de glæde sig til at komme på arbejde? Hvorfor skal kunderne vælge netop jer? Hvad drømte du om, da du startede dit virke? Hvem skal identificere sig med jer?

Branding er en langvarig kampagne, og den handler ikke kun om stil og smag, men om inspiration, mening og formål. Identitet handler ikke kun om livsstil, men om livsindhold – og hvis du er klar i mæglet, får du en loyal fanskare...

Identitetsdesign handler i lige så høj grad om, hvem du er, som om at forsvare det du har erobret.

Og tro mig, den vigtigste målgruppe for din profilbrochure er ikke dine kunder, det er dine medarbejdere. De vil vide, hvad de står op til!

En tænkt skolecase om Vestas

Vestas forvandler forurening til ren luft og energi

Den fortælling burde gøres til en central fortælling i

deres visuelle identitet – Det er strategisk design

Et fortælling tænkt ud i alle kroge

Energy · Greening · People

Hvad skaber sammenhængskraft på en arbejdsplads med 25.000 ansatte?

Den grønne tråd i

Region Syddanmark

Ideen og logoet er mit "barn", men designkonceptet er skabt i et team, så æren tilkommer i lige så høj grad Niels Henrik og Louise Bank

Sydtrafik – design i Bysted's fodspor

Logokonkurrence om Sydtrafik
Jeg har i al beskedenhed efterhånden vundet en del designkonkurrencer, så noget må jeg da gøre rigtigt

Og Sydtrafik logoet pryder skam også bussen, der kører rundt i Miniland i Legoland parken – så er man stolt!

Tryk på knappen for at sende en mail til comment inbox'en. Hvis du beholder subjectet/emnet, ved jeg, hvilken side du har kommenteret fra.

Din kommentar bliver postet, så snart jeg har haft tid til at evaluere den. Det kan tage et par dage. Kommentarer, jeg vurderer som upassende eller ondsindede, vil blive ignoreret.

Tidligere kommentarer:

Trine kommenterede den 3.7.2017:

Man kunne næsten tro, at du mener, visuel identitet er mere vigtig ind ad til, end ud ad til? Har forbrugeren holdt op med at købe mærkevarer? Er branding outdated?

Jesper kommenterede den 6.7.2017:

Tak for det interessante spørgsmål, Trine. Forbrugerne i dag (især de unge) har en kæmpe indsigt i branding – ikke mindst i self-branding. Derfor gennemskuer de også med lethed brands, der er tænkt i et forældet image tankesæt. Status-brands nyder ikke samme loyalitet som i reklamens storhedstid. Det er gennemskuet...

Men kommunikation fungerer ikke, hvis man ikke har både styr på afsender, budskab og modtager. "Syntes du, den BH klæder mig godt, skat?" får meget forskellig betydning, alt efter om det er ham eller hende, der siger det :-). Så ingen kommunikation uden afsender. Men idag er medarbejderne klart en af de vigtigste modtagere for ens profil/identitet, da de skal vide, hvad de står op til. Der er heller ingen tvivl om, at kunderne stadig vurderer logoet og dens signaler op imod budskabet – som Tor Nørretranders skriver: Umage giver mage. Hvis ikke dit logo er tegnet flot og siger det rigtige, har du et problem!
Et branding outdated? Tja, der er sikkert målgrupper, der hopper på både image og branding. Man skal heller ikke tro, at man kan undvære en visuel profil, hvis man vil akkumulere overskud og råderum – man glemmes, hvis man er for anonym. Men den magi, brands nød i gamle dage, ser vi ikke så tit længere. Den var da også lidt naiv... Marlboro Man – yeah right...

Inspired Works

Jesper Olsen

40 41 77 83

jesper@inspiredworks.dk

 

CVR 21 74 15 31