UnEGO # 1:
Hvis du kun taler om dig selv,
siger du også, hvor lidt andre
rager dig
Man kan ikke ikke kommunikere, er der en teori, der siger. Egoet elsker at høre sig selv, men samtidig er manglen på interesse i modparten jo også en kommunikation. Den siger: Du er bare mit publikum.
Sørg først for at forstå, så at blive forstået er et af Stephen Covey's 7 gode råd. Det kan være en stor udfordring for egoet. Men sikke en fantastisk øvelse i ydmyghed og sikke en indsigt i egoet, den giver.
UnEGO # 2:
"What's in it for me" handler slet ikke om dig, men modtageren.
What's in it for me? er den visdom, der ligger i at anerkende modpartens behov på linje med ens egne. Når man derfor vil lykkes med sin kommunikation, er det en god ide at overveje, hvilket udbytte modtageren har af at hjælpe dig, handle
med dig, vælge dit produkt frem for konkurrentens.
Alle har ret til at handle i selvinteresse – ikke kun dig.
Jo mere din kommunikation afspejler det, des nemmere kommer dit budskab igennem.
UnEGO # 3:
Én vinder behøver ikke automatisk at give én taber, men
det kræver en aktiv handling at tænke win win
Mange udfordringer skyldes win-loose tænkning.
Egoet er alt for optaget af sin egen gevinst til at bruge sin kreativitet på at tænke gensidighed. Mange gange er det umuligt at skabe en optimal løsning, hvor du selv er centrum – mange problemer kræver, at man deler for at vinde.
Tænk f.eks. på turistbranchen. I en by som Vejle konkurrerer alle restauranter om gæsterne, forlystelser misunder hinandens besøgende, butikker slås om turisternes lommepenge. Men hvad nu, hvis aktørerne frem for at sælge sig selv solgte Vejle som lokation? Så ville alle vinde, men kun, hvis alle er med på at dele...
UnEGO # 4:
Greed is good! Nå, virkelig..?
Kapitalismens regel nr. 1 siger: Adlyd markedskræfterne. Med andre ord, giv kunden det, de efterspørger. – Ja, og din grådighed er ikke efterspurgt.
Et marked fungerer bedst, hvis det bor i et trygt land med god uddannelse, sundhedssystem og veje – et sted, hvor det, vi har skabt sammen, tilhører fællesskabet.
Et velfungerende marked koster – det er det, vores skat går til. Folk skal nok finde ud af, om et firma skjuler penge i Panama, og så falder hammeren.
Hvis du savner en unik position til dit brand, kunne du forsøge med anstændighed og gensidighed. Der er mange ledige pladser i markedet, så hér er en måde at blive unik. Bare spørg REMA1000.
UnEGO # 5:
"Man merkt die Absicht und ist verstimmt"
Skal man så skjule hensigten, være ærlig
eller korrigere den?
Simon Sinek gør en stor pointe ud af, at man skal finde sit WHY og kommunikere ud fra det.
At skulle være ærlig om sine motiver er en god regulator for ens egen magtfuldkommenhed og egoisme. Til med er det et godt mål for, om man har et projekt, der inspirerer de ansatte og kunderne.
"To make a sale, you have to make a friend first".
Men for at blive venner, må man investere autenticitet, og hér kan det blive et ægte problem, hvis man ikke kan undgå at skilte med sit ubehøvlede ego – ellers ender man i hvert fald med de venner, man har fortjent.
UnEGO # 6:
Hvis man forstår egoets væsen,
er man på forkant
på de sociale medier. En af de nye tendenser
er, at man tænker foto-, hashtag- eller deleopportunities
ind i sin butik eller sit event. Sjovt nok syntes mange, det er en bonus frem for at føle sig spændt for i markedsførings øjemed. Men uanset om man er for eller imod denne udvikling, kan det bevidstgøre egoet.
Selviscenesættelse og
onlineafhængighed er meget
forudsigelige effekter ved egoet.
Derfor er fremtidens vindere de firmaer,
der gør det nemt at prale eller få sin eksistens bekræftet
UnEGO # 7:
Forfængelighed er din egen frihedsberøvelse
Øvelse gør mester og jo mindre, man går op i andres mening, des nemmer er det at absolvere den mængde øvelse, der skal til. Egoet kan til tider aktivere en lammende "sceneskræk", som gør det til en sur pligt at udvikle sig. Omvendt kan denne mani vendes mod egoet. Ved at insistere på at stå ved sine fejl, nedbrydes egoet, samtidig med at værdifulde erfaringer vindes.
En af mine helt store helte i denne sammenhæng er Master Fatman (undskyld Morten). I min oplevelse har han systematisk bygget sit brand op omkring uhøjtidelighed ved at nedbryde sin egen forfængelighed. Det har givet ham enorme friheder. Et andet eksempel kunne være Flemming Østergård (Zirkus Nemo) eller Rune Klan. – Fælles nævner er humor og modet til at kunne gøre grine med sig selv.
Kreativitet udfordrer egoet lige så snart, der skal tænkes ud over egen næsetip. – Hvornår har du sidst startet en brainstorming med at minde dig selv om, at det er opgaven og ikke dig selv, det handler om...
UnEGO # 9:
Vær forvisset om, at alt er forbundet.
– dine handlinger har konsekvenser
Egoet er en illusion om adskillelse. Egoet er et psykologisk sår, som netop er opstået på baggrund af tidlige oplevelser af adskillelse. Mens følelserne skam har været reale, har adskillelsen ikke været virkelig. Situationerne har bare haft en størrelse, vi som barn ikke kunne overskue sammenhængen af, og som derfor blev til et traumatisk ekko.
Det store problemet opstår, når vi som samfund fortsætter med at sætte os uden for kontekst. Stedet "væk" findes f.eks. ikke. Vi kan ikke smide noget væk, og så er det der ikke længere. Alligevel har vi bygget en smid-væk-kultur, hvis konsekvenser er ved at indhente os. Heldigvis er flere virksomheder begyndt at tænke cradle-to-cradle og anerkender altings forbundethed.
Tryk på knappen for at sende en mail til comment inbox'en. Hvis du beholder subjectet/emnet, ved jeg, hvilken side du har kommenteret fra.
Din kommentar bliver postet, så snart jeg har haft tid til at evaluere den. Det kan tage et par dage. Kommentarer, jeg vurderer som upassende eller ondsindede, vil blive ignoreret.
Tidligere kommentarer:
Palle kommenterede den 8.7.2017:
Det går op for mig, i hvor høj grad Stephen Covey i virkeligheden er baseret på forståelse for egoets systemiske ulemper og hvordan de undgås.
Jeg må hellere have frisket den bog op. Tak for påmindelsen. Fedt site iøvrigt.
Jesper kommenterede den 12.7.2017:
Mange tak, Palle. Helt enig, Covey har virkelig fat i noget centralt.
UnEGO # 8:
Dit råderum er lige så stort, som din
evne til at tænke ud over din egen næsetip
Mon ikke det har skabt talemåden at tænke ud af boksen? Egoet er i hvert fald en boks, det er
værd at øve sig i at tænke ud af – ikke mindst i forhold til den modstand, egoet vil give en.